Takaisin etusivulle » A- A A+ Sivukartta

Vanhemmuudesta selkokielellä

Tässä kokoelmassa on selkokielellä asiaa
vauvahaaveista ja vanhemmuudesta.

Pääset kokoelman artikkeliin
painamalla alleviivattua,
sinistä otsikkoa.

 

Vauvahaaveita
Moni ihminen haluaa oman vauvan.
Artikkelissa kerrotaan selkokielellä,
mitä pitää ottaa huomioon,
kun miettii vauvan hankkimista.

Harjoitteluvauvanukke
Vauvan hoitamista
voi harjoitella nuken avulla.
Nukkea hoidetaan kuin
oikeaa vauvaa.
Se vaatii ruokaa, unta, leikkiä
ja puhtaudesta huolehtimista.
Nukkea ohjataan tietokoneella.
Nuken voi saada lainaksi
Kehitysvammaisten
Tukiliitosta.
Tästä linkistä saat
lisää tietoa nukesta.

Marin ja Jussin tarina
Mari ja Jussi haluavat vauvan.
Tämä on selkokielinen kertomus siitä,
millaisia asioita he miettivät vauvasta.
Kertomus perustuu tosiasioihin,
mutta henkilöt ovat kuvitteellisia.

Perhesuunnittelu
Perhesuunnittelu tarkoittaa
perheen perustamisen suunnittelua.
Siihen kuuluvat myös pohdinnat ja päätös
vauvan hankkimisesta
tai hankkimatta jättämisestä.
Artikkelissa kerrotaan
selkokielellä perhesuunnittelusta.

Riittävän hyvä vanhemmuus
Artikkelissa pohditaan selkokielellä,
mitä riittävän hyvä vanhemmuus tarkoittaa.
Ihminen voi olla hyvä vanhempi,
vaikka hänellä olisi kehitysvamma
tai oppimisen vaikeus,
mutta usein hän tarvitsee tukea vanhemmuuteen.

Kun perhe tarvitsee tukea
Joskus vanhempana olemiseen
tarvitsee tukea.
Artikkeli kertoo selkokielellä,
mistä perhe voi saada tukea,
kun vanhemmalla on kehitysvamma tai
laaja-alaisia oppimisvaikeuksia.

Tarvitsetko tukihenkilön?
Tukihenkilö auttaa pärjäämään niin,
että arki sujuu.
Hän voi selittää
vaikeita asioita
ja näyttää, miten jokin asia tehdään.
Tukihenkilö kulkee rinnalla niin,
että asiat ovat ymmärrettävämpiä.