Takaisin etusivulle » A- A A+ Sivukartta

Ajankohtaista

17.1.2014
Henkilökohtainen Kela-neuvonta vammaisille ja heidän perheilleen
 

Eri puolille maata Kelan toimistoihin on koulutettu asiakasneuvojia, jotka ottavat kokonaisvaltaisesti vastuun asiakkaan ohjaamisesta ja varmistavat, että tämä saa tarvitsemansa tuet ja palvelut oikeaan aikaan. Lisätietoja on osoitteessa www.kela.fi/erityispalvelut.

Asiakasneuvoja voi haastatella asiakkaan joko toimistossa tai puhelimessa. Sen jälkeen laaditaan yhdessä palvelusuunnitelma. Myöhemmin asiakas voi soittaa suoraan omalle neuvojalleen. Hän myös huolehtii yhteydenpidosta asiakkaan, Kelan ja esimerkiksi terveydenhuollon välillä.

Kela-neuvojan asiakkaat tulevat usein hoitavan tahon, kuten erityisneuvolan ja keskussairaalan sosiaalityöntekijöiden ja kuntoutusohjaajien lähettäminä. Palveluun voi hakeutua myös itse esimerkiksi ajanvarauksen kautta.


Mitä asiakas hyötyy henkilökohtaisesta neuvonnasta?

Jos sinä tai perheesi tarvitsee erityistä tukea sairauden tai vamman vuoksi nykyisessä elämäntilanteessa, ota yhteys henkilökohtaiseen Kela-neuvojaan.

Saat Kela-neuvojaltasi apua kokonaistilanteesi kartoitukseen, Kelan tukien hakemiseen ja hakemusten täyttämiseen.

Arvioit henkilökohtaisen tuen tarvetta yhdessä Kela-neuvojan ja tarvittaessa muiden asiantuntijoiden, kuten terveydenhuollon, kanssa. Myös tarpeelliset yhteistyökumppanit sovitte yhdessä.

Varmistat Kela-neuvojasi kanssa, että sinä ja perheesi saatte teille kuuluvat tuet ja palvelut oikea-aikaisesti, esim.

• Kuntoutus

• Nuoren kuntoutusraha

• Erityishoitoraha

• Alle 16-vuotiaan vammaistuki

• 16 vuotta täyttäneen vammaistuki

• Sairauspäiväraha

• Työkyvyttömyyseläke

• Eläkettä saavan hoitotuki

• Lääkekorvaukset

• Matkakorvaukset

 





Tämän ajankohtaista-uutisen osoite on
http://www.kvtl.fi/fi/ajankohtaista/lisaa-ajankohtaisia/?nid=1126

 


   

 
Takaisin